![]() |
ELECO 2020 Davetli Konuşmacılar |
Mehmet Onur GÜLBAHÇE Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi (FSMVÜ) Mühendislik Fakültesi, Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü, İstanbul
Özet – Kütlesel rotorlu asenkron motorlar, mekanik ve ısıl baskılara karşı oldukça dayanıklı olması nedeniyle yüksek hız ve yüksek basınç talep eden uygulamalarda yaygın olarak kullanılmaktadır. Sahip olduğu rotor yapısından dolayı kütlesel rotorlu asenkron motorlar, diğer yüksek hızlı makinelere göre üretimi kolay, düşük maliyetli ve güvenilirdir. Ayrıca, yüksek hızda çalışmalarına rağmen düşük seviyede gürültü ve titreşime sahiptirler. Girdap akımları kütlesel rotor üzerinde serbestçe akabildiği için, rotor kayıplarının büyük kısmı hava aralığında oluşan uzay harmoniklerinden kaynaklanmaktadır. Yüksek hız uygulamalarında sürüş frekansındaki artıştan dolayı rotor kayıplarında da ciddi bir artış olur. Hava aralığı akı yoğunluğundaki harmoniklerinin azaltılması, yüksek hızlı motor uygulamalarında Kütlesel Rotorlu Asenkron Motor’un toplam verimini arttıracağı açıktır. Bu çalışmada, öncelikle hava aralığı akı yoğunluğunda bulunan harmoniklerin rotor tarafındaki yapısal değişikliklerle nasıl etkisinin en aza indirilebileceği açıklanmış ve siperli-eksenel yarıklı rotor adında yeni bir rotor yapısı önerilmiştir. Çalışmanın ikinci kısımda ise motordaki başlıca uzay harmoniklerini ortadan kaldırmak stator üzerinde alışılmadık bir yapısal değişiklik önerilmiştir. Önerilen yenilikçi tasarım, Yüksek Hızlı Kütlesel Rotorlu Asenkron Motorlar’da hava aralığı harmoniklerinin bozucu etkisini azaltarak rotor kayıplarının azalmasına ve verim artışına katkıda bulunmaktadır. Dahası, mildeki moment dalgalılığının da azalması yeni tasarımın başarımından kaynaklanmaktadır. |
![]() Dr. Mehmet Onur GÜLBAHÇE Özgeçmiş - Dr. Mehmet Onur Gülbahçe, 2006 yılında İstanbul Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü’ne girdi. 2010 yılında bölüm birincisi olarak mezun olduktan sonra lisansüstü öğrenimini tamamlamak üzere İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Elektrik Mühendisliği’ne devam etti. 2013 yılında “Orta Güçlü Bir Girdap Akımı Freni Tasarımı ve Sonlu Elemanlar Yöntemi ile Analizi” başlıklı teziyle yüksek mühendis, 2019 yılında “Yüksek Hızlı Tahrik Sistemleri için Kütlesel Rotorlu Asenkron Motorun Rotor Harmonik Kayıplarını Azaltmaya Yönelik Katkılar” başlıklı teziyle doktor ünvanını aldı. Lisansüstü eğitimi boyunca 2011-2019 yılları arasında İTÜ Elektrik Mühendisliği Bölümü’nde araştırma görevlisi olarak çalıştı. Ayrıca doktora eğitimi sırasında İsviçre Federal Teknoloji Enstitüsü’nde (ETH Zürich) bilimsel araştırmalarda bulundu. 9 Eylül 2019 tarihinden itibaren Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi (FSMVÜ) Mühendislik Fakültesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümünde Öğretim Üyesi ve Bölüm Başkanı olarak çalışmalarını sürdürmektedir. Dr. Mehmet Onur Gülbahçe’nin başlıca ilgi alanları yüksek hızlı özel elektrik makinaları, uzay harmonikleri, elektromanyetik frenleme sistemleri, elektrikli sürücüler ve çok yüksek verimli güç elektroniği çeviricileridir. |